Här hittar du information som rör medlemmar i Gålö Båtklubb!

 

 

Extra städdag lördag 2/11

samling 10:00 vid klubbhuset

 

Dom planerade sjösättningsdagarna för 2020 blir ??-??april och ?-?maj.

varvscheferna.

Micke Englen eller Thomas Berglund

 

Torrsättning 2020 planeras bli.

26-27/9

3-4/10

10-11/10

 

 

Inför upptagning/torrsättning

 

 

 

För allas vår och våra båtars säkerhet har vi sammanställt några viktiga punkter inför höstens upptagning/torrsättning 

 

Gamla trävaggor/bockar kommer inte att accepteras från och med i år. Ni som vet med er att ni har det, måste införskaffa en ny vagga eller nya stödben/bockar.

 

 

  1. Detta är inte bara för din båts säkerhet skull utan också för dina "grannar".

    Träbockar som är extra stöd långt bak och/eller fram på båten kan accepteras om det finns bra bockar eller vagga som båten "står i".

    Är ni osäkra på vad som gäller er vagga/bockar kontakta någon i varvsgänget så hjälper vi till. Se nedan

     

  2. Se till att det finns slingdekaler (fram och bak samt på båda sidor) på båten så att vi vet var vi skall lyfta.

     

  3. Inget får ligga kvar på däck.

    Allt löst, bommar, mantåg, antenner, ankare mm utstickande delar som går att ta bort

    skall vara borttagna. Har man gösstake, antenner, radar, kapell mm, som inte går att ta

    bort skall vara nedfällda/hopvikta så att de är så lite i vägen som möjligt.

    Anledning ett, är att 2 personer klättrar på däcket för att fästa/spänna slingen och kan då lätt snubbla på saker som ligger på däcket.

     Anledning två, är att andra saker som gösstakar mm kan lätt skadas av oket när vi lyfter båten från vagnen till dess plats.

     

  4. Vet ni att din båt brukar "straffas" meddela detta till varvskillarna innan vi lyfter.

    begreppet straffa sling kan jag berätta att det betyder att man binder ihop slingen på varje sida av slingen så att de inte kan glida isär.

     

  5. Under kölen skall det vara 2 stycken tvärliggande plankor eller bockar (för motorbåtar) inte längsgående. Anledning: En längsgående planka kan spricka. Det är svårt, närmast omöjligt att få 3 eller flera tvär liggande plankor/bockar på samma höjd. Båten kommer att stå på 2 stycken i alla fall. Är de 2 som den står på långt bak eller fram står båten ostadigt.

    Vill man ha en till får man "slå dit den" efter att båten står bra i vaggan/bockarna 

     

  6. För er med stödben:
    Smörj skruvar för plattorna och skruva ned dem, se till spännband/kättingar finns på plats. Olja "spännhandtaget" på spännbandet så att det löper lätt.
    För er som har en kätting mellan stödbenen (som måste finnas) föreslår vi att ni skaffar några enkla vantskruvar som fästes på kättingarna så att man kan spänna ihop stöttorna så att de inte kan röra sig. Finns bland annat på Biltema.

  7. Skaffa också gärna extra spännband för att "dra ihop stöttorna" på längden/längs med båten. Då har man "byggt" en vagga och risken att stöttorna röra sig är minimal.

    Även "extra" stöttor till en vagga bör "säkras" på detta sätt.      

            

  8. För er med vaggor:

    Smörj skruvar för plattorna och skruva ned dem. Skruva upp bultarna på ev. "förlängningsben" och fäll ned dem i nedersta läget och låt bulten o muttern sitta kvar (ej åtdragna)
    Skruva upp bult och mutter (låt dem också sitta kvar) för ev. tvärstag och liknande så att de enkelt går att ändra/vika/justera vid behov.

    Anledning: Inställningen från förra vintern kommer inte att stämma. Det är enklare för varvskillarna och hjullastaren om de kan ställa ned båten på marken så att den står bra och sedan höja upp stöttorna på vaggan. Det är också säkrare för båten så att inte all tyngd hamna på en platta. Är alla bultar och muttrar "lösa" går allt fortare.

     

  9. Ha gärna med er en större skiftnyckel så ni kan hjälpa till med stödbenen mm.

     

  10. Se till att vaggan/bockarna är markerade med namn och telefonnummer så att vi lätt kan hitta den vid upptagning samt att någon kan kontakta er om något händer under vintern.

    Visa någon av varvskillarna var er vagga/bockar står innan ni går ned för att hämta båten så underlättar det för dem att få fram den/dem i tid och allt går smidigare.

     

  11. Planerar ni att under vintern/våren "göra något större jobb" på era bottnar (dvs. skrapa/slipa bort gammal färg mm) skall det finnas en presenning under båten. Ett enkelt sätt är att lägga ut en presenning som man sedan kan ställa vaggan/stöttorna och båten på. 

 

  1. Allt detta skall vara klart till upptagningsmorgonen.

    Vi vill inte behöva vänta på att ni skall komma in med båten till kranen vid sjön eller era bockar/vagga inte är förberedda enligt tidigare beskrivning. Om alla följer dessa enkla råd o tips kommer torrsättningen att gå snabbare, smidigare och säkrare samt att vi kommer hem tidigare.

     

  2. Minst en person per båt skall deltaga hela dagen vid upptagningen.

     

  3. Använd kameran och fotografera var vi lyfter, hur båten står i vaggan/bockarna så blir det enklare för varvskillarna och dig själv när du vid nästa sjö/torrsättning kan visa en bild i (A 4 storlek) på hur vi gjorde förra gången.

     

  4. Som vanligt var försiktiga och håll er ur vägen och gå inte under hängande last.

  5. Bind ej fast presenningen i stödbenen. Använd inte glykol i plastdunkar som ni hänger i presenningen, fyll dem med sand eller vatten istället.

 Hör av er till någon av "varvskillarna" nedan om ni har några frågor kring detta om detta så hjälper vi er så gott vi kan  

 

 

Patrik Österman 0793070856, Björn Särne 0727397900, Michael Englén 0708680008 eller

 

 

Hans Sterner 0706454239

 

 

 

Med förhoppning om en smidig och problemfri torrsättning ”Varvskillarna”

Titta gärna in på facebook sidan GBK70.

Obs! Detta är en sluten grupp endast för medlemmar och deras närstående: GBK70 på Facebook